Красуні

жіночій сайт

Лікуємося творчістю: методи арт-терапії для креативного зцілення душі і тіла

Арт-терапія - відносно новий метод психотерапії, який для лікування і психокорекції задіє творчість і різні художні прийоми. Через нагадують дитячі пустощі прості вправи арт-терапія одночасно діагностує душевний і фізичний стан людини, і лікує на обох рівнях (більшість хвороб має психосоматичний характер), і просто приносить величезне задоволення від самовираження і самоактуалізації. На відміну від ретельно організованою і планованої діяльності за навчання якомусь мистецтву, художню діяльність у контексті арт-терапії можна назвати спонтанною. Щоб повною мірою відчути на собі цілющу дію арттерапевтіческіх технік, зовсім не обов'язково бути художником, письменником чи володіти певними іншими здібностями і талантами.



Види і методи арт-терапії

Творчість має унікальну властивість виносити на поверхню (наприклад, на аркуш паперу) все приховане і потаємне, все те, що ми не усвідомлюємо, але що нас «гризе» і «душить» зсередини. Арттерапевтіческіе вправи сприяють «прориву» страхів, комплексів, затискачів до тями. «Левополушарном цензура свідомості» може не пропускати слова, але перед образами і символами, перед спонтанним вибором колірних плям і навіть перед банальними карлючками вона абсолютно безсила. «Правопівкульне» творчі види діяльності - це своєрідний ключик до справжнім переживанням і до глибинних несвідомим процесам. Ще одна вагома перевага арт-терапії полягає в тому, що вона не має протипоказань і дає дивовижні результати як при роботі з дітьми та підлітками, так і при роботі з дорослими.

Всі арттерапевтіческіе методи базуються на твердженні, що всякий раз, коли людина не замислюючись про художню цінність своїх творів малює, ліпить, пише вірш, пише казку, танцює, у створених образах відбивається його внутрішнє «Я». Творчість включає в себе дуже широкий спектр видів діяльності, тому в рамках арт-терапії постійно з'являються нові напрямки, які дозволяють підібрати «ключик», знайти свій спосіб самопізнання і самовираження практично для кожного. До найпопулярніших видів арт-терапії можна віднести: ізотерапія (лікування за допомогою образотворчих мистецтв), музикотерапію, данс-терапію, казкотерапію, ігротерапію, драматерапія, бібліотерапію (корекційна вплив за допомогою читання спеціально підібраної літератури), артсінтезтерапію (сім видів мистецтв, об'єднаних в єдиної тренінгової системі: асоціації, живопис, віршування, драматургія, пластику, театр, риторика), пісочну терапію, кольоротерапія, фототерапію (лікувально-корекційний застосування фотографії), відеотерапію, маскотерапію, анімаційну або мульт-терапію.

Основні принципи і заповіді арт-терапії

Фрази на подобі «Я не вмію малювати», «Я не вмію танцювати», «У мене руки не з того місця ростуть», «Намальована мною собака більше схожа на слона» не приймаються! Завдання «намалювати, зліпити, станцювати красиво» не те що не ставиться, вона взагалі протипоказана. Головне - виплеснути, вималювати, витанцювали, дати вихід накопичилася емоціям і стресів, щоб краще зрозуміти, розібратися, переосмислити, знайти рішення, позбутися і поліпшити своє психічне і фізичне здоров'я.

Арттерапевтіческіе методики є «інсайт-орієнтованими», їх головне завдання - досягнення інсайту, тобто «АГА-ефекту», тому в першу чергу роботи повинні аналізуватися НЕ психотерапевтом, а самим автором. Аналізуючи і просто споглядаючи свій «шедевр», людина сама починає усвідомлювати суть своїх проблем і шляхи їх вирішення без чиєїсь допомоги, без «милиць». Як правило, відбувається це не відразу і дуже рідко після завершення конкретної роботи, тому свої творіння потрібно зберігати і час від часу до них повертатися, розглядаючи їх у різному настрої і з різних ракурсів.

Навіть якщо вам здається, що у вас «в одному місці заграло дитинство», що ви займаєтеся повною нісенітницею і нісенітницею, а инсайтом ще й не пахне, процес іде! Арт-терапія унікальна тим, що вона лікує вже за фактом творіння, за фактом того, що ви щось створюєте і робите. Щоб з душі впав камінь і стало легше, зовсім не обов'язково розуміти всі принципи і механізми роботи конкретного методу.

Практична арт-терапія: вправи для дітей і дорослих

Вправ і технік арт-терапії існує величезна безліч, але всі їх об'єднує можливість подивитися на свою творчість як в дзеркало. При цьому не має абсолютно ніякого значення малюєте ви або ліпіть, танцюєте або фотографуєте, пишіть вірші або складаєте казки, ваша творчість буде саме таким як і ви на даний момент часу. Лейтмотив усіх завдань - ваші почуття і відчуття, ваш стан. Кожна вправа, знімаючи маски і затискачі, повертає вас до суті, до коріння, до серця, до першопричин.

Арттерапевтіческое вправа «Робота з творчим сміттям»

Для виконання вправи знадобиться все, що накопичилося в глибоких ящиках і вже давно втратило свою цінність, але що відразу було шкода викинути: шматочки паперу, тканини, фантики, скріпки, стрічки, старі календарики та листівки, давно засохлі фломастери і т.п. Розкладаємо перед собою ці «скарби» і відбирає те, що асоціюється у нас з минулим досвідом, який давним-давно пора відпустити - образами, страхами, невпевненістю, злістю, розчаруваннями, невдачами та іншим. Тепер з усього обраного матеріалу необхідно скласти загальну композицію. Головне - не поспішати і робити так, як хочеться, нічого не аналізуючи. До аналізу можна приступити після завершення роботи. Обов'язково подякуйте кожен символ за безцінний досвід і життєві уроки. Скажіть спасибі всім ситуаціям і людям з вашого минулого, а з роботою попрощайтеся і по можливості спаліть її.

Ресурсне арттерапевтіческое вправу: «Казка про героя»

Нам знадобиться ручка і чистий аркуш паперу. Сідаємо зручніше. Якщо хочеться, можна включити приємну музику. Робимо кілька глибоких вдихів і видихів, розслабляємося і налаштовуємося на свій внутрішній стан. Після це приступаємо до створення казки. Перш за все, визначаємося з Героїнею або Героєм, місцем і часом дії, його / її особливостями характеру і способом життя. Потім слід зачин, знаменуемий зміною звичної ситуації, виникненням перешкод або початком подорожі. В основній частині казки Герой знаходить друзів, долає всі перешкоди, справляється з усіма «драконами» і отримує винагороду. А у фіналі він знаходить все те, до чого і прагнув - досвід і знання, які якість його життя міняють на краще. Закінчивши написання казки, перечитуємо її ще раз і шукаємо наша схожість з Героєм, визначаємо на якому етапі (за сюжетом казки) ми зараз знаходимося і що може нам допомогти подолати складності.

Вправи арт-терапії з чорнильними плямами

Ця серія вправ продовжує і розвиває ідею знаменитого тесту Роршаха, тільки в даному випадку для аналізу використовується не стандартизований стомлений матеріал, а власні абстракції.

Беремо чорнило, туш, рідинно розведену гуаш і всім цим капаем посередині аркуша ватману. Складаємо папір навпіл і складені частини притискаємо один до одного, акуратно їх розгладжуючи. Розгорнувши аркуш паперу, перед нашим поглядом постане симпатичний і симетричний абстрактний малюнок. Використовуючи різні кольори, таких «плям Роршаха» необхідно зробити цілу серію. Коли все буде готово, спробуйте описати свої творіння, давши кожному малюнку назву і невелику характеристику.

«Каляки-маляки»: вправи з карлючками

Вправа перша

Абсолютно вільно, безглуздо водячи ручкою, олівцем або фломастером по аркушу паперу, малюємо складний клубок ліній, пробуємо «розгледіти» в «каляки-маляки» якийсь образ і усвідомлено розвиваємо його - використовуючи певні фарби виділяємо контури, замальовує ділянки, пишемо короткий коментар або розповідь .

Вправа друга

У окремому зошиті або блокноті заводимо «щоденник каракуль" і ведемо його протягом певного проміжку часу (пару днів, тиждень). Стежимо за змінами в карлючках і аналізуємо їх, а після закінчення «експерименту» пишемо на їх основі розповідь.

Вправа третя

Розмашистими рухами різних частин тіла на великому аркуші ватману створюємо каракулі. Для більш «запаморочливого» ефекту можна закрити очі. Коли «шедевр» буде готовий, знаходимо в зображеному образ і розвиваємо його.

Терапевтична ліплення: працюємо з глиною, пластиліном, тестом і воском

  • Ліпимо свою проблему в довільній формі, «говоримо» з нею, висловивши їй абсолютно все, що вважаємо за потрібне і що накипіло. Трансформуємо її у те, у що захочемо.
  • Створюємо скульптурні зображення з закритими очима.
  • Створюємо і розмальовуємо фігури з глини.
  • Робимо відбитки своїх рук, своєї ступні, різних предметів.
  • Створюємо глиняні амулети і обереги.
  • За встановлений термін часу створюємо на задану тему групову композицію.

Арттерапевтіческое вправа «Дозволяю собі грати як дитина»

Для роботи краще використовувати аркуш паперу великого формату і «м'які» образотворчі матеріали: акварель, гуаш, крейда.

«Неробочих» рукою малюємо свою найулюбленішу дитячу гру або заняття, придумуємо до малюнка назву. При малюванні «не тієї рукою» розкриваються нові почуття, розсуваються кордону умінь, людина стає більш спонтанним, висока ймовірність прояву прихованих дитячих страхів і переживань або, навпаки, появи світлих і безтурботних образів. Чому в уяві виникла саме ця дитяча гра? Які почуття виникали під час роботи над образами? Які відчуття і емоції викликає малюнок? Чому вибрані ті або інші кольори?
Методика самопізнання: «Автопортрет у натуральну величину» ↑

Для виконання даної вправи знадобиться дуже великий аркуш паперу і партнер. Лягаємо на лист, щоб партнер обвів контури тіла. А тепер приступаємо до створення «образу самого себе»: розфарбовуємо і домальовували все, що вважатимемо за потрібне, щоб показати, що коїться у внутрішньому світі, як себе почувають різні частини тіла, якого вони кольору і т.п.

Арттерапевтіческая техніка «Колаж»

Колажування є одним з найефективніших методів роботи з особистістю, який до того ж не викликає напруги, яка може бути пов'язано з відсутністю у людини художніх здібностей. Колаж допомагає визначити психологічний стан людини в даний момент часу, виявити його переживання і актуальні аспекти самосвідомості, розкрити потенційні можливості.

Матеріалом для створення колажу можуть служити не тільки ілюстрації з журналів, але також природні матеріали, особисті фотографії і авторські малюнки. Теми вибираються залежно від потреб конкретно взятої групи: «я», «сім'я», «тіло», «чоловік і жінка», «минуле-сьогодення-майбутнє» і т.д.

Інструкція: підберіть картинки для заданої теми і оформіть їх у цілісну композицію. З елементами дозволяється робити абсолютно все, що заманеться, роботу можна доповнювати коментарями і написами, домальовувати елементи, зафарбовувати і декорувати порожнечі.

Аналіз колажу: розмір елементів і їх розташування на аркуші відносно один одного, виявлення домінуючих елементів, підстави вибору конкретних елементів, колірна палітра, сюжетність і впорядкованість або хаотичність і розрізненість.

Ми представили лише невелику частину ефективних методик і арттерапевтіческіх вправ для самодіагностики і самозцілення, які відкривають дверцята у захоплюючий світ арт-терапії, в якому вас чекає маса дивовижних відкриттів.

Додати коментар


Захисний код
Оновити