Красуні

жіночій сайт

Огляд методик раннього розвитку

Вивчаючи всілякі книги для батьків, можна наткнутися на словосполучення «ранній розвиток». Це поняття включає в себе цілий ряд групових та авторських методик, які устоялися протягом десятків років, і має вже спочатку негативну оцінку, тому що розуміння «раннього» розвитку оцінюється, як «передчасне». Пропонуємо вашій увазі огляд методик раннього розвитку.

Для більшості батьків поняття раннього розвитку означає лише заняття з дітьми за методикою, в той час як інші навіть не думали, що до навчання дитини можна ставитися так серйозно. Звичайно ж, малюк і без сторонньої допомоги навчитися і повзати, і ходити. Але якщо організувати тренування, то дитина піде в 10 місяців, а без них, наприклад, - в 11. Адже за місяць малюк може стільки обійти, пізнати і побачити!



У цьому і полягає суть «раннього» розвитку. У межах індивідуального графіка - це досягнення бажаних результатів і закладка їх на майбутнє. Таким чином, для когось освоєння читання розпочнеться в 3 роки, для когось в 6-7 років. На жаль, поки немає опрацьованого методичного підручника, в якому б чітко описувалися потрібні заняття з дитиною від і до певного віку. Зазвичай кожна сім'я вибирає ту авторську методику, яку вважає потрібною.

Всі методики різні, їх важко класифікувати, але умовно їх можна розділити на «творчі» і «фізичні». З моменту народження до року в житті малюка проходить ціла епоха. Саме в цей час дитина вчиться самостійно піднімати голову, перевертатися, сидіти, повзати, робити перші кроки, їсти, вимовляти слова. Тому на першому етапі найбільш важливим для малюка є фізичний розвиток. Зміцнілі м'язи дозволяють дитині самій встати і побачити те, що знаходиться в квартирі. Крім того, потрібна психологічна методика, яка розвиває пам'ять, мислення і кругозір.

 

Огляд методик раннього розвитку по Нікітіним

Проблема виховання здорових дітей у нашій країні вперше була піднята педагогами-ентузіастами подружжям Оленою і Борисом Нікітіними. Безліч людей змогли почерпнути з їхніх особистих спостережень за своїми дітьми знання про широкі можливості, закладених з самого народження і згасаючих без розвитку. Нікітіним вдалося виділити три найважливіших безумовних рефлексу: рефлекс Робінзона (відштовхування від землі або іншої твердої поверхні), хапальний рефлекс (дитина сильно хапається за запропонований палець, паличку і т.п.) і плавальний захисний рефлекс (у воді крихітка активно рухає ручками-ніжками , не дає собі потонути). Саме ранній розвиток, а не свідоме гальмування батьками цих навичок, не дозволяє дитині «забути» їх, розвинути дані здібності по «першому колу». А це в свою чергу дає можливість дитині раніше навчитися ходити, бігати, стрибати, в той час, як переучуватися заново набагато важче. Старші діти теж не були обійдені увагою. Їм надаються цілі спортивні комплекси, зроблені своїми руками. Вводилися елементарні гартують процедури, найпростіший масаж.

Масару Ібука «Після трьох уже пізно»

Масару Ібука видав книгу «Після трьох уже пізно», яка своєю появою наробила багато шуму. У книзі йдеться про те, що максимум можливостей закладено в дітях в період інтенсивного росту мозку - до трьох років. Саме в цей час закладається імунітет, формується характер, поведінку в суспільстві. Автор неодноразово підкреслює, що при хороших генах, потрібно займатися з малюком по максимуму. Праця Масару Ібука вселяє оптимізм і віру в досягненні високих результатів.

Огляд методик раннього розвитку: динамічна гімнастика


Динамічна гімнастика, розроблена Труновим і Китаєвим, задовольняє потреби малюка до 1 року, які пов'язані з рухом, а також розвиває рефлекси. Дана методика зародилася в далекому минулому: на Русі часто брали дітей за пахви, злегка підкидали, а хлопців постарше - крутили навколо себе, обхопивши за руки і за ноги. Таким чином, батьки дають можливість дітям рухатися, навіть коли дитина сама не може реалізовуватися. Після того, як дитина навчилася повзати і ходити, вправи втрачають свій сенс. Потрібно використовувати сили малюка, підключаючи зарядки, ігри, вправи на спорткомплексі.

Контакт з матір'ю

З народження і до 3-х років для дитини головним залишається контакт з матір'ю, тактильні відчуття. Зараз став відомий факт, що діти, які живуть в племенах, де їх носять на собі матері до 3-х років, випереджають за своїм розвитком своїх однолітків з європейських країн. Тільки лише завдяки іграшкам, школі, всіляким розвиваючим групам, європейські діти обганяють дітей з племен. Дитина через тактильні відчуття пізнає світ, у нього формується образ фізичного предмета. Крім того, як вважають психологи, діти до 5-ти років пізнають оточення через емоції і почуття.

Плавати раніше, ніж ходити

На жаль, невідомо, хто перший був засновником методики розвитку, яка полягає в тому, щоб не просто купати малюка, але і плавати з новонародженим. Плавання - це потужна лікувальна та оздоровча процедура, спрямована на розвиток дихання, зміцнення хребта і загального тонусу. Відомо, що плавання позбавляє від захворювань неврології, покращує апетит, розвиває витривалість. Пересування малюка у воді обмежена, адже він ще не вміє керувати своїм тілом, тому потрібно спиратися на техніку і вправи. Плавання зміцнює м'язи дитини, вчить його орієнтуватися в просторі. Отже, дитина починає раніше вставати, ходити і т.д. З народження заняття повинні проходити спочатку в домашній ванні, а потім в басейні. Завдання батьків - прищепити любов до водних процедур, навчити малюка постановці дихання, а потім - пірнання. Якщо ви відчуваєте невпевненість у своїх діях - знайдіть інструктора, який допоможе уникнути помилок під час плавання.

Огляд творчих методик раннього розвитку

До творчих методиками належить навчання письма, рахунку і енциклопедичним знанням, а також знайомству з музикою, природою і малюванням. Вагомий внесок у ранній розвиток дітей внесла родина Нікітіних. Пара відкрила в кожній дитині особистість і індивідуальність. Вони показали, що можна займатися, досягаючи «у грі» результатів. Їх гри - це «Склади квадрат», «кубики для всіх», «Уникуб». Головоломки для логічного розвитку не мають вікових обмежень, призначені для спільної гри батьків і дітей і будуються за принципом «від простого до складного».

Методика Монтессорі

Великий внесок у методику розвитку дітей внесла Марія Монтессорі. Її підхід, який для багатьох здавався незвичайним, складається з 3-х частин: дитина, оточення і вчитель. Дитина - центр всієї системи, сам вивчає навколишнє середовище, причому вчитель лише спостерігає за заняттями малюка, ніколи нічого не нав'язуючи. Девіз Монтессорі: «Допоможи мені зробити це самому». Ще один етап в методиці Монтессорі - виховує мислення. Розум дитини подібний до губки, яка вбирає всі образи, не розділяючи на «погані» і «хороші». Тому, важливий момент розвиток малюка - створення дорослими правильної середовища.

Вальдорфська педагогіка

Зовсім інші принципи лежать в основі Вальдорфської педагогіки. Навчання дітей було розбито на 3 етапи, залежно від віку дитини. Так, діти до 7 років, отримують нові знання через наслідування, а навчання через емоції і почуття починається з 7 до 14 років. Тільки лише по досягненню 14 років дитина включає логіку. Вальдорфська методика виключає будь-яке ранній інтелектуальний розвиток. Наприклад, навчання читанню починається лише з 3 класу. До школи діти тільки грають примітивними іграшками з природних матеріалів.

Методика повністю викреслює з життя дитини комп'ютер і телевізор. Переважним вважається заняття мистецтвом (театром) і народних ремесел. Завдання системи - захистити дітей від стресів «дорослого світу», навколишнього суспільства, політики і т.д. Учні ростуть, розвиваючи здібності всередині себе. Багато уваги приділяється психології особистості дитини, але в той же час, діти повинні бути легко сугестивності, без лідерських якостей. Протягом дня у дітей лише 1 урок, який вимагає розумової роботи, тому навчання в середній школі проходить епохами.

Методика Глена Домана

Глен Доман розвинув ідею Цицерона, яка говорить про те, що діти схоплюють велику кількість предметів. Доман був лікарем, добре розбирався в медицині, і прийшов до висновку, що стимуляція будь-якого з органів почуттів призводить до підвищення активності головного мозку. У його інституті діти, яким виповнилося 3-4 роки, починали читати, писати, освоювали математику, а при хорошому фізичному розвитку ставали ерудитами. Методика Домана свідчить, що навчання ефективна тільки в період росту мозку - до 7 років. У новонароджених є величезний потенціал, і завдання кожного батька зберегти його, адже незатребувані клітини головного мозку відмирають.

Для раннього розвитку за методикою Домана потрібно приділити увагу математиці. Рахунок для дітей виглядає як гра за Каточка з червоними великими крапками. Вголос називається не цифра, а кількість точок, яке вважає дитина. Важливе значення в методиці займають енциклопедичні знання. Діти можуть легко заучувати голі факти і їх систематизувати. Батьки повинні зробити добірку карток із зображеннями тварин, рослин, великих людей і ін, для того щоб дитина запам'ятовував нові образи. Причому малюк не тільки повинен пам'ятати, як називається зображення на картинці, але і вміти розповісти щось про нього. Таким чином, дитина запам'ятовує всю енциклопедичну інформацію. Принаймні зростання малюка Доман збільшує тривалість занять, а в 2 роки починає його знайомити з музичними інструментами.

Методика раннього розвитку Сесіль Лупан «Повір у своє дитя»

Сесіль Лупан показує, що зовсім не обов'язково мати безліч вчених ступенів у педагогіці або медицині, щоб виховувати розвинених здорових дітей. Вирощуючи двох своїх дочок, вона не слідувала сліпо існуючими методиками, а пристосовувала їх до своїх дітей, зраджувала. Результатом її роботи стала книга «Практичний посібник: повір у своє дитя». Тут не знайти докладного керівництва, як робити з дітей геніїв. Книга розкриває батькам світ дитини, починаючи з самого народження.

Найважливіше значення Лупан надавала рахунку, адже він - основа будь-яких обчислень. Тому вона наполягала на його вивченні в першу чергу. Вважайте скрізь і всюди, вимовляючи цифри вголос виразно і чітко. Ваші старання помітить і дитина. Він буде вважати разом з вами. Обов'язково хвалите його за будь-які спроби. При переході до десяткам потрібно дати дитині поняття про нулі, адже це особлива цифра. У цьому допоможуть жартівливі питання: «Скільки слонів у твоїй кишені?», «Скільки жаб висить на люстрі?». Крім того, дитина повинна знати зворотний рахунок, адже без нього малюк не навчиться віднімати, і парні і непарні цифри. Необхідно прагнути навчити дитину рахунку різноманітними способами уникаючи монотонності.

Кубики Зайцева

Методика розвитку Зайцева заснована на системному ігровому навчанні. Читання побудовано на принципі букв і складів, які дитина намагається знайти. Знаходячи потрібні літери, дитина складає слова. Кубики, різні за кольором, з перших днів гри вчать читати і «писати» кубиками. Але читання має лягати на підготовлений грунт. Не слід навчати цьому дитину з року, адже це творчий процес. Показуючи малятко літери на кубиках з півроку, батьки прирікають себе на нескінченне число повторень, тому що дитина не в змозі все запам'ятати. А от з 3-4 років, коли дитина усвідомлено розмовляє і комбінує слова, методика Зайцева приносить хороший результати.

Огляд методик раннього розвитку творчих здібностей

Для розвитку творчих здібностей потрібно, щоб малюк був посидющий, міцно тримав олівці і пензлик, був добре координований. Тому, в основному, практично всі методики творчого навчання призначені для дітей старше 4 років. При заняттях у групі дитина повинна бути товариським, здоровим і допитливим.

Методика Гмошінскій спрямована на розвиток художніх талантів і не ставить ніяких обмежень у творчості. Дитина малює те, що хоче в даний момент в будь-який зручний йому спосіб: руками, фломастерами, аквареллю. Бажана колірна гамма - синій, жовтий, червоний і оранжевий колір. Коли один з батьків або керівник малює разом з малюком, він повинен говорити, що з'являється на папері, який використовується колір. Допомагаючи зобразити якийсь предмет, потрібно ставити руку малюка разом зі своєю, малювати однієї пензликом. Потрібно вчити дитину знаходити знайомі кольору в книгах, на прогулянці, на інших малюнках.

Метод Мейсон Шарлотта спрямований на вивчення природи, розвитку спостережливості. Дитині слід дати можливість оцінити навколишню красу, показуючи цікаві деталі.

Говард Гарднер висунув теорію про сукупності (безлічі) інтелектів. Він розрізняв лінгвістичний, межперсонального, внутріперсональний, тілесно-кінестіческіе, натуралістичний, логіко-математичний і музичний інтелект. Гарднер стверджує, що інтелект людини - це безліч інтелектів, тому навчання потрібно будувати виходячи із сильних сторін і особливостей кожної людини. Виходячи з цього, розібравшись з інтелектом дитини, слід розвивати його в потрібному напрямку.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Реклама