Красуні

жіночій сайт

Фінансове виховання дітей

Напевно, всі батьки помічали, що вимогливе дитяче «Хочу!» У трирічних малюків перетворюється на «Купи!». Малята дуже спостережливі. Вони швидко засвоюють головну особливість грошей: з ними можна стати власником багатьох бажаних речей. Вони ще не знають, та й не можуть знати до певного віку про джерела заробітку цих папірців і способах їх економії. Але вчити цьому дітей можна і потрібно. Яким має бути фінансова виховання дітей в українських сім'ях?

Коли починати фінансове виховання дітей?

Дитині до 4-5 років досить важко втлумачити поняття «дорога іграшка» або «таку ж можна купити дешевше в іншому магазині». Буває, що маленькі марнотрати не просто просять, а вимагають купити. Не сваріть своєї дитини - це нормально. Уявлення про «ціну» грошей він засвоїть лише до 8-9 років.



Якщо у вашій родині дитині дозволено чинити по-своєму, ви ризикуєте швидко навчити його маніпулювати людьми. Так часто відбувається в родинах, де батьки в силу своєї зайнятості не можуть приділити дитині достатньо часу і відкуповуються дорогими іграшками. А якщо не можуть купити, діти домагаються свого сльозами й істериками. Вони дуже швидко розуміють, що це допомагає їм вити з батьків мотузки. Мами і тата в цьому випадку стикаються з дилемою: любов до дитини штовхає їх на задоволення його прохань і вимог, а надмірні витрати наносять удар по бюджету сім'ї. Відмовляючи маляті в новій іграшці, багато мам купують тяжке почуття провини.

Робимо висновок: говорити дитині тверде «ні!» Потрібно. Але бажано спокійно при цьому пояснювати причину відмови. Якщо 4-6 річний карапуз плаче і вимагає іграшку, запропонуйте йому що-небудь натомість, підтримайте ласкавим словом, тілесним контактом. І найголовніше: ніколи не кажіть дитині, що грошей немає, якщо ви витрачаєте їх при ньому ж на непотрібні дрібниці. Почалася істерика - просто підіть з магазину. І по дорозі поясніть малюкові, чому ви не можете купити йому те, що він хоче, саме зараз. Повірте, 5-6 річний малюк здатний якщо не прийняти, то хоча б змиритися з цим фактом.

 

Коли і як пояснювати дошкільнику, звідки беруться гроші

Конфлікт «гроші й діти» часто виникає в сім'ях, де дорослим самим треба навчитися розумним витрат. Так, отримавши зарплату, мама і тато витрачаються на повну котушку, а через два тижні залишаються взагалі без грошей і не можуть придбати те, що необхідно. Доводиться позичати. Марнотратний дитина - дзеркальне відображення фінансово неписьменних батьків.

Вплив на розвиток економічних уявлень дитини надає тільки особистий досвід поводження із грішми, а ніяк не інтелект, вік чи матеріальне становище сім'ї.

Привчайте дитину до усвідомлення його важливості з раннього віку

Для цього необхідно давати дітям доручення. Вони, до речі, будуть і проявом батьківської уваги. Для дитини потрібне і важливе доручення від мами чи тата - це прояв уваги дорослих. Нехай малюк щодня допомагає вам. Хлопчика попросіть принести табуретку, допомогти забити цвях, включити комп'ютер або вимкнути світло в іншій кімнаті. Дівчинка (та й хлопчик теж) можуть допомагати на кухні: сервірувати стіл, витерти і розставити вимитий посуд. Але пам'ятайте: ніколи не сваріть дитину, якщо він щось зробив не так. Адже він хотів допомогти. Не втомлюйтеся хвалити малюка.
З 4-5 років вчите дитину поводитися з грошима

Так чи інакше, дитина чує про гроші і бачить їх. Під вашим наглядом дозволяйте йому самостійно розплачуватися за покупки. Заходячи в магазин за хлібом, доручіть йому відповідальну справу. Дайте гроші, розкажіть, що потрібно стати в чергу, потім віддати тітці грошики і сказати, який хліб потрібен. Це не обов'язково робити щодня, але раз-два на місяць можна. Це дасть дитині уявлення про грошовий обіг.

Через певний час дайте йому стільки грошей, щоб малюк отримав здачу. Поясніть, чому в минулий раз здачі не було, а сьогодні є. Завдання ускладнюйте поступово, щоб інтерес не пропав. Так ви поступово привчите дитину до самостійності.

Фінансове виховання школярів

Якщо ви йдете з дитиною набувати шкільне приладдя або подарунки до свята, не забувайте ділитися з ним своїми міркуваннями з приводу якості товарів і цін на них. А щоб виховати почуття економії, можна в супермаркеті організувати з ним гру «Пошук скарбу». Запропонуйте знайти аналогічний товар за мінімальною ціною.

Кишенькові гроші

6-8 річній дитині можна давати кишенькові гроші. Краще робити це раз на тиждень. Визначте невелику суму, яку дитина буде отримувати, наприклад, по суботах. При цьому будьте готові до того, що свої перші гроші син або дочка витратять на дрібнички, цукерки або жуйки. Не перешкоджайте. І ні в якому разі не давайте гроші до наступної суботи. З часом дитина зрозуміє, що ці гроші можна не витрачати, а притримати, щоб купити собі бажане.

Не забувайте при цьому, що кишенькові гроші - це не заохочення дитини за якісь досягнення, а частина його фінансового виховання. Неприпустимо дати гроші, а після відібрати їх, придумавши слушний привід. Видавана сума залежить від віку дитини і фінансового стану сім'ї. Дуже важливо попередньо визначити, які саме покупки може робити дитина. Не потрібно говорити «купуй що хочеш». Адже він може і сигарети купити.

У деяких сім'ях буває мало вільних грошей, тому кишенькові гроші для школяра здаються батькам марнотратством. Якщо це ваш випадок, краще давати дитині символічну суму, ніж не давати нічого. Пам'ятайте, що навіть жменька дрібних монет дасть учневі 1-2 класу відчуття самостійності.

Пам'ятайте ще ось про що: незалежні доходи дитини повинні належати йому особисто і ніяк не позначатися на постійних доходах дитини (його кишенькових грошах). Якщо це грошовий подарунок когось із рідних чи стипендія, дитина повинна витрачати їх на свій розсуд. Дорослим можна лише запропонувати дитині зробити ту чи іншу покупку, але ні в якому разі не тиснути на нього.

Багато батьків платять дітям за хороші оцінки або допомога по дому. Психологи категорично не рекомендують це робити. Допомога по будинку втомленою мамі підміняється прагненням заробити. Для мотивації допомоги по будинку або добрих оцінок використовуйте нематеріальні стимули. Адже всі члени сім'ї щось роблять по будинку і піклуються одне про одного, і дитина теж повинен це робити. Але трудомістка діяльність (допомога татові на роботі, миття машини, інші справи, на які у батьків не вистачає часу) повинні оплачуватися - навіщо прирікати дитину на робочий альтруїзм? Нехай він отримає символічну оплату. Наприклад, залишить собі здачу після походу в магазин.

Іспит для дитини

Діти 10-річного віку з задоволенням грають в «Монополію». Гра познайомить дитину з грошовими операціями, такими як купівля-продаж, кредитні кошти, оплата відсотків.

Сімейний вихідний

Дитина 11-14 років (за умови попереднього фінансового виховання) цілком може витримати своєрідний фінансовий іспит. Рекомендується експеримент з оплатою сімейного вихідного дня. Видайте дитині певну суму, попередньо обговоривши з ним основні витрати. Це може бути похід в парк атракціонів, перегляд фільму в кінотеатрі, обід в кафе, купівля морозива. Всі розрахунки дитина повинна здійснити самостійно. Якщо гроші закінчаться раніше, ніж вечір, сім'я повинна перервати відпочинок і повернутися додому. Похваліть дитину, якщо грошей вистачить. А якщо не вистачить, він зможе сам проаналізувати свої помилки.

Випробувальний місяць

Можна також влаштувати підлітку «випробувальний термін». Адже витрачати гроші теж треба вміти. Якщо в молодших класах видаються суми він витрачає на солодощі та розваги, в середніх класах він повинен приймати відповідальні рішення. Наприклад, купувати частину одягу і взуття для себе, що-небудь для дому. Навчіть дитину радитися з вами з приводу дорогих покупок. Якщо бачите, що він помиляється, ввічливо переконаєте його, але остаточний вибір повинен залишитися за сином або дочкою.

Суть випробувального місяця полягає в наступному. Дитині видається сума, яка повинна покривати витрати на одяг, дрібні потреби, різні смаколики, оплату мобільного телефону, транспорт, розваги. Запропонуйте дитині самостійно планувати свої покупки якийсь час. Обговоріть всі витрати, заведіть зошит для обліку покупок. І відпустіть дитину на місяць у самостійне плавання по морю грошей. Випробувальний місяць - відмінний метод фінансового виховання 12-14 річних дітей.

Плануйте сімейний бюджет разом з дитиною

Діти повинні знати, яким чином і для чого гроші приходять в сім'ю, як правильно витрачати їх і навіщо потрібно відкладати частину доходу на майбутнє.

Розповідайте дитині, як і за що батьки отримують гроші - він повинен знати, за що платять вам зарплату. Діти часто стають марнотратними, оскільки не знають, звідки беруться в сім'ї гроші, що батькам доводиться працювати, і часто ця робота буває дуже важкою. Перша ознака фінансової неграмотності дитини - те, що він не знає, де і ким працюють батьки і за що вони отримують гроші.

Дітей слід залучати до обговорення бюджету вашої родини і планування витрат. Розкажіть про необхідність оплати комунальних послуг і поясніть, що кожна сім'я повинна мати гроші на непередбачені витрати.

Демонструйте дітям фінансову грамотність на власному прикладі. Обачно плануйте витрати, розумно збираєте гроші.

Шлях до фінансової незалежності

Дитині слід пояснити, що гроші виконують функцію обміну. Ви ділитеся з іншими своїми знаннями, вміннями і отримуєте за це гроші. Разом подумайте, як дитина в майбутньому зможе перетворити свої таланти в гроші, які знання і вміння можуть привести його до фінансової незалежності. Говард Гарднер виділив сім талантів:

  • вербально-лінгвістичний - здатність читати і писати. Це люди, які збирають інформацію і діляться нею з іншими (юристи, журналісти, письменники);
  • просторовий талант притаманний творчим людям (художники, поети, архітектори, дизайнери та ін);
  • фізичний талант - це здібності спортсменів і танцюристів, людей, яким подобається фізична робота, виготовлення речей;
  • цифровий талант відноситься до даних, які вимірюються в цифрах (інженери, програмісти, математики);
  • особистісний талант відповідає за установки, які дає собі людина, визначаючи особисто для себе, бути йому багатим або бідним;
  • міжособистісний талант притаманний людям, яким легко дається спілкування з іншими людьми (політикам, проповідникам, продюсерам, акторам, продавцям, вчителям, ораторам);
  • талант, пов'язаний з навколишнім середовищем притаманний людям, яким подобається мати справу з тваринами, рослинами, землею, океаном.

Визначивши таланти і устремління своєї дитини, не шкодуйте сил і коштів на те, щоб розвивати їх - адже це зрештою приведе його до фінансової незалежності.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Реклама